piątek, 7 maja 2021

Czytelnicze bingo - podsumowanie / z Lexi D. [KSIĄŻKI]


Hej, hej! Dzisiaj nadszedł ten dzień, w którym podsumuję Czytelnicze Bingo, które urządziłam z Lexi D. w zeszłym roku w sierpniu. Przypomnienie zasad bingo możecie znaleźć w poście informacyjnym i plansza, którą się kierowałyśmy wyglądała następująco:
Gdy podejmowałam się tego wyzwania byłam przekonana, że wygra Lexi ze względu na to, że ja i czytelnictwo to już nie ten sam duet co kiedyś, a jednak ku mojemu zaskoczeniu to ja zwyciężyłam 4. kwietnia! Jest to dla mnie niebywałe, że mi się udało, jednak muszę zaznaczyć, że była to zasługa przedłużenia terminu z 31. grudnia na 30. kwietnia w związku z tym, że obie byłyśmy bardzo zajęte w sezonie zimowym i tym sposobem z wyzwania 5. miesięcznego się zrobiło nieco dłuższe, ale to nic, grunt, że wygrałam ;D

Poniżej znajdują się pozycje, które przeczytałam w ramach bingo, to do jakiś kategorii się zaliczyły i moja krótka opinia na ich temat/moje doświadczenie z nimi.


1. Duma i uprzedzenie Jane Austen
obyczajowa, dzieje się w kraju anglojęzycznym, dorośli bohaterowie, wydana w XIX wieku, zawierająca elementy pamiętnika/listy, w miękkiej oprawie, co najmniej 300 stron
Całkiem mi się podobała! Chciałam w zeszłe wakacje nadrobić nieco klasyki literatury i ciszę się, że sięgnęłam po tę historię, bo teraz ogarniam więcej memów i już wiem, co w niej ludzie widzą i dlaczego wciąż jest taka popularna. Spośród klasyki jest to prawdopodobnie jedyna pozycja, w której pojawiają się sympatyczni bohaterowie.

2. Zbłąkany syn Rainbow Rowell
fantastyka, więcej niż 4 głównych bohaterów
Rany ile ja czekałam na tę książkę! Z 3 lata jak nic. Chociaż stosunkowo niewielka liczba stron w porównaniu do poprzednika nieco mnie zasmuciła (bo mogłabym spędzić z tymi bohaterami dużo więcej godzin), zdecydowanie polecam Simona Snowa, bo jest to gejowskie fantasy, którego wszyscy potrzebujemy więcej i już nie mogę się doczekać wakacji, kiedy wyjdzie ostatnia część tej trylogii i mam nadzieję, że dostanę takie zakończenie, jakiego sobie życzę, bo tyle lat na marne byłoby przykre.

3. Wszystko tylko nie mięta Ewa Nowak
dzieje się w Polsce, imię bohaterki takie jak twoje
Aż ciężko mi powiedzieć, ile dokładnie razy czytałam w moim życiu tę książkę, ale co najmniej 3 lub 4. Będąc jednak w wieku bohaterów, a nawet starsza od nich czułam nieco cringe? Kilka lat temu myślałam sobie, że tak będzie w liceum, a po skończeniu liceum już wiem, że tak nie było i może to i lepiej. Jednak może dla kogoś innego to będzie doskonała książka by się utożsamiać z bohaterami, nie mnie oceniać. Ale tamta Magda i ta Magda pisząca posta to na pewno nie jest ta sama Magda.

4. Portret Doriana Grey'a Oscar Wilde
dzieje się w Europie (nie w Polsce), klasyka
Czy sięgnęłam po tę książkę, ponieważ jest to klasyka, w której mamy bohatera LGBT+? Tak i powiem Wam, że było warto. Może nie jest to historia ze szczęśliwym zakończeniem, ale bardzo dobre obrazuje narcystyczne podejście i to jak się może skończyć. Plus sam koncept tej książki jest mega ciekawy i chętnie przeczytałabym książkę ze współczesnym przedstawieniem tej historii.

5. Ifigenia w Taurydzie J.W.Goethe
wydana w XVIII wieku
Przeczytałam ten dramat w wakacje specjalnie dla tego bingo, ale po kilku miesiącach już niewiele z niego pamiętam, bo nie należał na ciekawszym. Było to bardziej przetrwanie, żebym mogła skreślić tę kategorię, aniżeli dobra zabawa, więc niestety nie jestem w stanie powiedzieć nic więcej o tej książce.

6. Twilight Stephanie Meyer
wydana przed rokiem 2010, w oryginale (nie po polsku), bohater nie jest człowiekiem, ma adaptację filmową
O sadze Zmierzch wypowiem się innego dnia (jestem w trakcie pisania wypowiedzi na jej temat, ale nim skończę i wstawię trochę mi może zejść), ale ten tom czytało mi się świetnie i myślę, że z tego wyzwania jest to jedna z najfajniejszych książek, a na pewno jedna z takich, które mi się najlepiej czytało, bo nie była to absolutnie książka napisana kiepsko, wbrew swojej negatywnej sławie.

7. Wszyscy mówią na mnie Max Brenna Yovanoff
co najmniej 200 stron, na podstawie filmu/serialu
Pamiętam jak dziś, jak ludzie hejtowali Max Mayfield ze Stranger Things i napisałam posta, w którym bronię tej postaci, a po 3. sezonie wszyscy ją uwielbiają i bardzo dobrze. Przeczytanie jej backstory było bardzo ciekawe, szczególnie że kojarzę autorkę z innej książki. Zabrakło mi więcej nawiązań do wydarzeń z serialu i tego co działo się przed przeprowadzką, ale tak czy siak czytało mi się przyjemnie i polecam tę książkę fanom serialu.

8. Ponad wszystko Nicola Yoon
YA, poruszająca zagadnienia społeczne
To była dziwna książka - spoiler alert - byłam przekonana, że na końcu jej matka okaże się być psychopatką i cały ostatni akt będzie polegał na próbie ucieczki tej dziewczyny z domu a la Piła czy innych horror, ale to wszystko się jakoś zbyt miło skończyło i byłam mega zawiedziona końcówką, bo czułam się oszukana. Bohaterowie byli do tego stopnia nudni, że nawet nie pamiętam ich imion.

9. Kubuś Puchatek i rozbrykany tygrys A.A.Milne
dzieje się w świecie fantastycznym, dla dzieci, bez wątku romantycznego, audiobook
Mam wrażenie, że tą książeczką oszukałam nieco system, aczkolwiek po to są luki w zasadach, żeby je wykorzystywać. Generalnie nie znoszę audiobooków, więc sięgnięcie po krótką książkę dla dzieci było jedynym możliwym rozwiązaniem, a i tak kręciłam się i nie mogłam doczekać się końca, mimo iż sama historia była urocza. 

10. Eleonora i Park Rainbow Rowell
wydana przed rokiem 2015
Już raz czytałam tę książkę i miałam wtedy mieszane odczucia. Teraz? Mam jeszcze bardziej. Niby widzę, co Rainbow próbowała zrobić, ale z drugiej strony przedstawienie tych postaci jest dość mocno stereotypowe. Mamy tutaj jednak wątek znęcania się w szkole i cała kwestię przemocy domowej u Eleonory, co jest dużym plusem, bo takie tematy nie są często poruszane. Myślę, że zostało to przedstawione całkiem dobrze. Na koniec jeszcze mamy zagadkę dwóch słów i moją teorię jest, że jest to po prostu: dzięki Park.

11. Opowieści niesamowite Edgar Allan Poe
w twardej oprawie, wydana w XX wieku
Był to zbiór opowiadań i świetnie się bawiłam czytając je nawet, jeśli zdążyłam już zapomnieć większość jakie tam były. Najbardziej podobało mi się Berenice, ponieważ wywarło na mnie mega wrażenie i do dzisiaj pamiętam o czym było i jego zakończenie, ale ogólnie cały zbiór był świetny i czytanie go na wakacjach na plaży dodało zupełnie innego klimatu niż pewnie sugerowany.

12. Tysiąc odłamków ciebie Claudia Grey
w kosmosie/innej rzeczywistości
Mega mi się podobała ta książka! Mocne 9/10, z tym że jedno zdanie doprowadziło mnie do śmiechu, bo Margaritte powiedziała, że wygięła się w łuk, w zaproszeniu, jakiego żadne mężczyzna by nie mógł nie zauważyć i mój asowy mózg wyboraził sobie zupełnie inną pozycję niż autorka pewnie miała na myśli, choć nie mam pewności, bo po dziś dzień nie wiem, o jakim łuku była tutaj mowa i może nawet nie chcę wiedzieć.

13. Jądro ciemności Joseph Conrad
dzieje się w Afryce/Azji, nieprzeczytana dotąd lektura
Nie było sensu dawać tej książce drugiej szansy, bo była beznadziejna i po przeczytaniu jej oceniłabym ją może nawet i niżej niż ostatnim razem. Kompletna porażka na każdym froncie: fabuła nudna, bohaterowie nudni, nic ciekawego tam dla mnie nie było i jest to największy niewypał tego bingo i nie mam pojęcia jak przetrwałam tę katastrofę.


14. Someone New Laura Kneidl
co najmniej 400 stron, romans/erotyk, z przyjaźnią damsko-męską, nowość
O rany co ja przeszłam z tą książką... W skrócie mówiąc przekonałam się, że erotyki nie są dla mnie i już się pozbyłam tej książki oddając ją na licytację dla piesków, więc może komuś innemu przyniesie radość, bo mi nie przyniosła. Na co dzień, wiem, że nie znoszę scen seksu, więc po takie książki nie sięgam, ale dla bingo musiałam i mam nadzieję, że już tego nie będę musiała powtarzać, bo bardziej przecierpiałam tę książkę niż ją przeczytałam i sama nie wiem czy mieliśmy lubić główną bohaterkę czy jej nie znosić, bo była strasznie nijaka.

15. Maria Skłodowska-Curie
biografia
Niby krótka książka, bo ma może ze 150 stron, ale z jakiegoś powodu nie mogłam jej przeczytać przez parę miesięcy, co pewnie było związane z tym stylem typowo biograficznym, który nie należy do moich ulubionych. Dużo chętnie przeczytałabym taką bardziej fabularną książkę o Marii niż jej biografię, ale i tak fajnie było poczytać o jej życiu.

16. Kordian Juliusz Slowacki
bohater męski, druga szansa, e-book
Czytając ten dramat zdałam sobie sprawę, że rzeczywiście nie muszę przeczytać książki, żeby ją ocenić tak samo, jak oceniłabym czytając ją, bo moja opinia pozostała dokładnie taka sama, jaka była wcześniej i przeczytanie tej lektury nie wniosła nic nowego do moje postrzegania niej, ale i tak miałam pozytywną opinię, więc to bez znaczenia.

17. Dziwne losy Jane Eyre Charlotte Bronte
co najmniej 500 stron
Ta książka też była dziwna. Trochę mi się dłużyła, trochę nie. Bohaterowie byli bardzo niesympatyczni i nie mam pojęcia, o co chodziło z tym romansem, bo sorry Jane, ale twój facet to straszny creep i nie wiem, czy sama chcesz skończyć na strychu czy co, ale na twoim miejscu bym uciekała byle jak najdalej od niego. 

18. Toxyczne Dziewczyny Rory Power
książka związana z LGBT+
Miałam mega duże oczekiwana, co do tej książki i nawet nie spodziewałam się tutaj wątków LGBT+, więc byłam bardzo pozytywnie zaskoczona pod tym względem. Zabrakło mi jednak Byatt jako kompletnej psychopatki, chcącej rozsiać tox, bo miałam wrażenie, że do tego piła ta książka, a jednak nie i dlatego nie podobało mi się to całe zakończenie. Ale poza tym klimat genialny i elementy body horroru zostały tutaj świetnie przedstawione. Intrygujący koncept i z wielką chęcią przeczytałabym kontynuację i aż ciężko mi uwierzyć, że jej nie ma.

19. Eclipse Stephanie Meyer
co najmniej 600 stron, bardzo popularna
O trzecim tomie Zmierzchu też wypowiem się innego dnia, więc na razie zostawiam temat na później. Generalnie mi się podobało, ale mam dużo negatywnych uwag.

20. Opowieści bizarne Olga Tokarczuk
napisana przez noblistę/noblistkę
Dostałam tę książkę za wyniki w nauce czy coś, więc koniecznie chciałam ją przeczytać i sama nie wiem. Większość z tych opowiadań była co najwyżej średnia. Podobało mi się jedno, w którym jedna z bohaterek miała na imię Lena, ponieważ przedstawiało ciekawy koncept klonowania i zastosowania klonowania w życiu codziennym, jednak zabrakło mi czegoś więcej. 

21. New Moon Stephanie Meyer
co najmniej 20 książek
Drugi tom tak samo jak pierwszy i trzeci zostanie przeze mnie poruszony innego dnia, a na razie powiem tyle: pierwsza połowa słaba, druga okej, Alice najlepsza.

22. Let's Talk About Love Claire Kann
co najmniej 20 książek
Temat tej książki chcę zostawić sobie na posta z okazji asexual awarness week w październiku, więc na razie zostawię Was ze znakiem zapytania, jeśli chodzi o moją opinię na jej temat.

I na dzisiaj to tyle! Jestem zaskoczona jak łatwo przyszło mi skończenie tego bingo, gdyż podzielam się skreślić co najwyżej połowę pół. Cieszę się, że zdecydowałam się na podjęcie się tego wyzwania i bardzo fajnie się bawiłam w trakcie jego trwania. Nie sądzę jednak, żebym w przyszłości miała sięgnąć po taką zabawę jeszcze raz, co to to nie XD

Ciao! ~ Lena

Dzisiejszym utworem posta jest... Can't Remember To Forget You Shakira ft. Rihanna.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz