piątek, 15 czerwca 2018

Aseksualizm w serialach [PSYCHO KĄCIK]


Hej, hej! Nie wiem czy wiecie, ale czerwiec jest (głównie w USA, ale zawsze) miesiącem LGBT+. Dlatego wpadłam na pomysł zrobienia z tej okazji posta związanego ze społecznością LGBT+. Chciałam, aby było to coś związanego także z tematyką bloga. Dlatego pomyślałam, że jako osoba aseksualna wypowiem się na temat aseksualnych bohaterów w serialach.

Czym jest aseksualizm?
Myślę, że najlepiej będzie zacząć od wytłumaczenia co oznacza ten termin i jak ja go interpretuję. Otóż aseksualizm to upraszczając brak pociągu seksualnego. Jest to termin ogólny, pod który podpada kilka kategorii m.in. demiseksualzim, czyli wchodzenie w stosunki seksualne tylko z osobą, z którą ma się głęboką więź emocjonalną. Częstym błędem w używaniu określenia aseksualizm jest wiązanie go z brakiem romantycznych uczuć. Osoby aseksualne również odczuwają romantyczne uczucia (z wyjątkiem osób aromantycznych) i są w związkach. Osoby aseksualne to inaczej asy (tak jak nazwa karty 🂱). W języku angielskim używa się odpowiednika ace, czyli też karta. Przykładem użycia może być aseksualny heteroromantyczny, czyli analogicznie po angielsku asexual heteroromantic. Warto też wspomnieć, że bycie osobą aseksualną nie oznacza, iż seks jest od razu odrzucający dla tej osoby. Oczywiście część osób czuje się niekomfortowo oglądając stosunek między dwiema postaciami, ale nie wszyscy.


Bohaterowie aseksualni w serialach
Poprawcie mnie w komentarzach, jeśli coś pomieszam!
Na pierwszy rzut pójdzie Todd Chavez z BoJack Horseman. Przyznaję się bez bicia, że widziałam niecały jeden odcinek tego serialu, jednak w wakacje planuję to zmienić, szczególnie ze względu na aseksualizm Todda. Widziałam materiały w internecie i "słynną" scenę, w której Todd rozmawia z Emily, która mu sugeruje, że jest aseksualny. Todd na początku reaguje nerwowo, jednak z czasem zaczyna akceptować siebie. Uważam, że jest to bardzo dobre przedstawienie aseksualizmu i tego, że w społeczeństwie aseksualizm jest często postrzegany jako coś dziwnego.
Drugim aseksualnym bohaterem jest Raphael Santiago z Shadowhunters. I tutaj nie doczekałam momentu, gdy widz się o tym dowiaduje, gdyż poprzestałam oglądanie tego serialu na początku drugiego sezonu. Jednak z tego co pamiętam, był spoko bohaterem. Cieszę się dodatkowo dlatego, iż jest to serial młodzieżowy, a o tych powiem później.

I to by było na tyle, jeśli chodzi o bohaterów aseksualnych w popularnych serialach. Po pierwsze jest ich dwóch. Nie żebym narzekała, ale to naprawdę nie jest dużo. Co ciekawe nie oglądałam jeszcze serialu, w którym dziewczyna byłaby aseksualna. Jako aseksualna laska chciałabym bardzo móc oglądać serial z aseksualną dziewczyną.


Bohaterowie, którzy POWINNI być aseksualni 
Tak Sherlocku, patrzę na ciebie.
Dwa razy spotkałam się z sytuacją, w której postacie były w materiałach źródłowych aseksualne, a jednak w serialu nie są.
Przykładem, o którym mówi się aktualnie najwięcej jest Jughead Jones z Riverdale. W komiksach był on postacią aseksualną (chyba aseksualną aromantyczną, ale nie jestem pewna) i chociaż początkowo bardzo lubiłam związek Jugheada i Betty, to uważam, że ciekawiej by było, gdyby Jughead rzeczywiście także w serialu był aseksualny. Betty interesująca się BDSM i aseksualny Jughead? Chciałabym zobaczyć, jak doszliby do kompromisu w takiej sytuacji.
Domyślacie się pewnie, kto będzie następny. Tak jest, Sherlock Holmes. W dziełach Arthura Conan Doyle'a jest przedstawiany jako aseksualny, jednak w serialu BBC Sherlock, już nie. A przynajmniej nie jest to pokazane na ekranie. Jedyne co widzi widz, to Sherlocka i Janice, którzy ze sobą kręcą i jest ewidentnie zasugerowane, że ze sobą spali. Gdyby Mofftiss chcieli pokazać, że jest aseksualny, to by to zrobili, bo mieli naprawdę duże pole do popisu, skoro serial ten był mega popularny (i nadal jest).



Seriale młodzieżowe
I tu siedzi problem, który chodzi za mną i nie mogę się do niego uwolnić. A mianowicie nastolatkowie w amerykańskich serialach muszą, MUSZĄ uprawiać seks albo serial eksploduje i będzie koniec świata. Nie wierzycie? Oto lista bohaterów z seriali, które obejrzałam, w którym nastolatkowie (16+, bo poniżej byłby nielegalne) współżyją LUB są blisko do tego i widać, że w sumie by chcieli w kolejności niealfabetycznej:
Sara
Amberle 
Wil
Eretria
Betty
Jughead
Veronica
Archie
Nick
James
Alyssa
Hannah
Zack
Clay
Alex
Jessica
Bryce
Skye
Casey
Evan (ile on ma lat???)
Sam
Paige
Zahid 
te laski z drużyny (jakkolwiek się nazywają)
Nancy
Steve
Jonathan
Widzicie? Celowo użyłam mniejszej czcionki, żeby nie zajmowało dużo miejsca, ale jednak widać jasno, że jest to lista dość spora i zdecydowana większość nie ma nawet 18 lat. Zdaję sobie sprawę, że w Ameryce pomyślałam to z francuskim akcentem dlaczego? nie wiem to wygląda inaczej niż u nas, ale mimo wszystko. I naprawdę nie da się zrobić serialu z bohaterami, którzy dojdą do wniosku, że może lepiej się wstrzymać ze spaniem ze sobą, bo chociażby nie są na to gotowi? Nawet nie proszę o asów, bo wiem, że to ciężko (wcale nie) to wprowadzić do fabuły, ale naprawdę chciałabym chociaż jedną parę bohaterów w serialu 16+, którzy nie będą ze sobą uprawiać seksu.


Tak na koniec
Cieszę się bardzo, że coraz więcej postaci w serialach młodzieżowych jest częścią LGBT+, aczkolwiek (bądźmy szczerzy) nadal są to głównie L, G i ewentualnie B, bo T+ jest pomijane. Około 4-8% ludzi jest aseksualnych i to większa liczba niż ilość nastolatek, które są okropnie bogate i mogą wszystko albo księżniczek w światach fantasy, albo bogatych chłopców, a jednak o nich się tworzy filmy, seriale i pojawiają się często. Bardzo dobrze, że bohaterowie aseksualni się pojawiają częściej, ale dajcie mi jakąś dziewczynę!


To by było na tyle, jeśli chodzi o aseksualizm w serialach. Jeśli macie jakieś uwagi albo zrobiłam gdzieś błąd, dajcie mi znać w komentarzach!

Ciao! ~ Lena

Dzisiejszym utworem posta jest... HEAVEN Troye Sivan.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz