niedziela, 25 grudnia 2016

Teorie rosną wokół nas, czyli najciekawsze teorie dotyczące Sherlocka (głównie s4, ale nie tylko) 9SPOILERY) [SHERLOCK BBC]

Tak i z racji tego święta, przygotowałam coś specjalnego ^^

Jak już wiecie, postanowiłam do czasu premiery czwartego sezonu Sherlocka umilić sobie oczekiwanie i porobić parę postów z przewidywaniami, teoriami itp. Dobra, dzisiaj sobie poszaleję. W sensie wszystko będzie opisane najdokładniej, jak tylko dam radę, ale ogólnie wspomnę o wielu teoriach i nie zdziwię się, jeśli wielu z Was po prostu nie doczyta tego posta do końca ;)

 Od razu mówię: Jeśli nie chcesz mieć spoilerów do serialu Sherlock lub nawet nie wiesz o czym mówię - odradzam kontynuowanie czytania, ponieważ pojawią się informacje, które mogą zepsuć radość oglądania pierwszych trzech sezonów po raz pierwszy ;)

Niniejsze rozważania są tylko przemyśleniami. Może okażą się prawdziwe, może nie. W każdym razie nie traktujcie ich jako fakty, bo nimi nie są. To tylko domniemania moje i innych fanów ^^ A tak poza tym, to bawcie się dobrze!

TRZY SŁOWA

Swego czasu fani mieli niezłą rozkminę co mogą oznaczać te trzy słowa napisane na kartkach. Oczywiście nie byłabym sobą, gdybym również miała kilku (teorie z końca sierpnia):

1. Thatcher:
a) trzeci brat Holmes (któremu poświęcę więcej miejsca za chwilę)
b) imię dziecka Watsonów
c) imię psa widocznego na zdjęciach promocyjnych
d) Margaret Thatcher

2. Smith:
a) Culverton Smith (więcej tu: Antagoniści)
b) Matt Smith (aktor wcielający się w postać Jedenastego Doctora w brytyjskim serialu Doctor Who. Swego czasu rozważało się możliwość jego wystąpienia jako trzeciego brata)

3. Sherrinford:
a) imię psa
b) trzeci brat

Jak widzicie część z moich (i nie tylko moich ^^) przypuszczań okazała się prawdziwa, z czego bardzo się cieszę. Mówię tu o Maggie Thatcher i Culvertonie Smithie. Wciąż pod znakiem zapytanie pozostaje Sherrinford, choć mogę się założyć, że będzie to trzeci brat.

TRZECI BRAT
Zacznę może od takiej małej ciekawostki, a mianowicie imię Sherrinford miało być początkowo nadane głównemu bohaterowi, jednak Arthur Conan Doyle zmienił je z niewiadomego powodu na Sherlock (które znaczy tyle, co blondyn).

Sherrinford jest znany jako trzeci (i najstarszy) brat Sherlocka i Mycrofta. Nie pojawia się w żadnym utworze Arthura Conan Doyla'a, aczkolwiek w książka Williama S. Baring-Goulda oraz Andy'ego Lane'a i owszem. Co ciekawe w powieści Lane'a współpracuje z kosmitami i Sherlock musi go zastrzelić, aby uratować Watsona (tak, to jedna z moich teorii co do nadchodzącego sezonu: Antagoniści i trailer #2).

Nie wiadomo jeszcze jaką rolę będzie pełnić w serialu, kim jest i kto go zagra, ale jest parę wskazówek:
1) W Rosji tytuł odcinka Ostatnia zagadka został przetłumaczony jako Sprawy rodzinne, więc można domyślać się, że w tym odcinku odegra ważną rolę
2) Istnieje pomysł, że trzecim bratem jest Billy Wiggins, czyli narkoman, który pojawił się w Jego ostatniej przysiędze. Osobiście od siebie dorzucam, że może nie jest to najstarszy brat, lecz najmłodszy lub środkowy.
3) Bardzo często jako kandydat idealny do jego roli jest podawany Tom Hiddleston (znany z m.in. Thora), choć nie jest to informacja potwierdzona.

KTO PRZEŻYJE A KTO NIE
Zgadza się, od razu zakładamy, że ktoś zginie. Powiem więcej: liczba postaci, która może zginąć jest dość długa:
Sherlock Holmes, John Watson, Mycroft Holmes, Mary Watson, Rosamund Watson, Culverton Smith, Molly Hooper, Pani Hudson, Pan i Pani Holmes
A pewnie to i tak nie wszyscy, którym fani przewidują śmierć. Pewnie zastanawiacie się, dlaczego aż TYLU bohaterów jest zagrożone. Cóż, cała obsada mówi, że jest to mroczny sezon, więc czego innego się spodziewać?

NIEWIDOMY SHERLOCK
Jest to teoria stosunkowo nowa. Pojawiła się niedługo po premierze drugiego trailera. Niektórzy fani zaczęli dostrzegać jakby nieobecne spojrzenia naszego detektywa. W końcu wyobrażacie sobie Sherlocka, który traci wzrok. Twórcy powiedzieli w jednym z wywiadów, że ciężko będzie kontynuować serial od razu (oczywiście nie zostało powiedziane, że jest to ostatni sezon), a utrata wzroku przez głównego bohatera to dobry powód, żeby zrobić sobie przerwę.

M-THEORY
M-theory, czyli po prostu Teoria -M to jedna z najbardziej skomplikowanych teorii, z jakimi miałam styczność. Dlatego, jeśli to co teraz przedstawię będzie dla Was niezrozumiałe, to wybaczcie. Ogólnie wskazuje ona możliwe powiązania między bohaterami. Źródła mojej wiedzy na ten temat to: ..:Inevitably Johnlocked:.. oraz M-theory.

Niestety nie mam pojęcia skąd wytrzasnęłam :D

Legenda:
Parasol - Mycroft Holmes
Jabłko - Jim Moriaty
Sukienka - Janine Donlevy
Okulary - Charles Augustus Magnussen
Pendrive - Mary Watson
Szalik - Sherlock Holmes
Laptop - John Watson

1) Mycroft Holmes
Według M-theory Mycroft współpracuje z Moriarty'm. Kontroluje go, a Jim dostarcza mu sprawy. Oprócz tego z powyższego schematu wynika, iż łączy on ze sobą Sherlocka i Johna. Dostrzegamy również, że jest on świadomy tego jakie są możliwe powiązania między Janine a Jimem oraz tego na czym polega współpraca Moriarty'ego z Magnussenem.

2) Jim Moriarty
Jest on centrum całej teorii, odgrywa w niej główną rolę (i oczywiście żyje). Kontroluje personel i infrastrukturę Magnussena. Darzy śmiertelnym uczuciem Sherlocka Holmesa. Na blogu Johna komentarze pisze pod nickiem theimprobableone oraz Anonymous. Wtrąca się/psuje relacje Sherlocka z Johnem. Dostarcza sprawy Mycroftowi. Szef Mary Watson. Domniemany brat Janine Donlevy.

3) Janine Donlevy
Janine jest domniemaną siostrą Moriarty'ego, co w pewnym stopniu tłumaczyłoby dlaczego jest asystentką Magnussena. 

4) Charles Augustus Magnussen
C.A.M. do sezonu trzeciego dostarczał Moriarty'emu informacje, usługi, plotki. Co Jim potrzebował. Zastrzelony przez Sherlocka Holmesa.

5) Mary Watson
Pracuje dla Moriarty'ego jako płatna zabójczyni (więcej o Mary napisałam: tu). Żona Johna, którego darzy samolubnym uczuciem (takim, jak Jim Sherlocka).

6) Sherlock Holmes
Zakochany w Johnie. Zabójca Magnussena. Obiekt zgubnych uczuć Moriaty'ego. Zabójca Magnussena.

7) John Watson 
Zakochany w Sherlocku. Mąż Mary, która darzy go egoistycznymi uczuciami. 

No, tak mniej więcej wygląda słynna w całym fandomie teoria. Osobiście nie zgadzam się z nią w niektórych aspektach, aczkolwiek jak już wspominałam jest to jedna z najlepszych teorii, z jakimi miałam do czynienia. Brakuje mi na tym schemacie Molly i jej roli w całej akcji (biedna Molly jak zwykle pomijana). Temat Molly poruszyłam tutaj.

Na dzisiaj to tyle. W dniu jutrzejszym opublikuję nie-recenzję odcinka świątecznego popularnego w tym raku serialu animowanego Miraculum: Biedronka i Czarny Kot. Mam nadzieję, że wam się spodoba ^^

Pozdrawiam
LM

Ps. Oto teorie powstałe po emisji pierwszych dwóch odcinków s4. Oczywiście ostrzegam przed spoilerami, które się tutaj znajdują :D
THE SIX THATCHERS
(po polsku SZEŚĆ RAZY, ale ten tytuł to jakiś niewypał xD)


Jak napisałam (mniej więcej) na Tumblrze tak wyglądał pierwszy odcinek czwartego sezonu. Nie będę teraz pisać nie-recenzji, a jedynie napiszę trochę o teoriach.


Teorie, które się sprawdziły:
1. Margaret Thatcher (tutaj: Teorie)
Co, to było dość logiczne (aż tak, ze często to pomijano), aczkolwiek i tak zasługuje moim zdaniem, żeby się tu znaleźć, bo jakby nie patrzeć była to przez długi czas tylko teoria (a do pierwsza, którą wymyśliłam ^^)

2. R. w A.G.R.A. + Rosamund 
Sprawdzenie się tej teorii sprawiło mi dużo radości, ponieważ Caro, gdy jej o niej powiedziałam, śmiała się, że zbytnio szlaję. W końcu chyba nawet nie wrzuciłam jej na bloga, a jednak się sprawdziła. Chodziło o to, że to R. w A.G.R.A. było imieniem Rosamund, które Watsonowie dali swojej córce.

3. Przeszłość Mary (tutaj: Trailer i teaser)
Wspominałam nie raz, trailer #1 wskazuje na to, ze poznamy więcej informacji na temat Mary Watson i rzeczywiście tak się stało.

4. ŚMIERĆ MARY
Tak, tak, tak. Tego byłam pewna i miałam rację. Nie zmienia to faktu, że mimo wszystko lubiłam Mary jako bohaterkę.

5. Pierwsza scena (tutaj: Trailer i teaser)
Wspominałam o tym w moim pierwszym poście z teoriami i nie byłam w błędzie.

6. Ostatnia scena
Na to wpadłam w trakcie oglądania, kiedy Sherlock puścił płytkę z nagraniem. Napis Miss me? naprowadził mnie na to, że na koniec będzie coś jeszcze. I nie, nie wpadłam wcześniej na info, ze będzie scena dodatkowa, chociaż potem się dowiedziałam, iż informacja ta krążyła po internecie.

7. Sherlock u terapeutki
Od razu, gdy zobaczyłam Ellę to pomyślałam sobie, że tym razem to Sherlock jest w potrzebie.

8. Rudowłosa
Tak, od początku wiedziałam, że Rudowłosa odegra jeszcze jakąś rolę. W tym serialu nie ma rzeczy przypadkowych, choć nie bardzo wierzę w "zdradę" Johna. Są już teorie na ten temat ;)

9. Omma to Ammo
Wiem, że to zostało wyjaśnione w odcinku, ale jakoś podczas słuchania (po angielsku bez napisów) nie załapałam o co chodzi i sama do tego doszłam.

Okay, było podsumowanie teorii, które się sprawdziły (a przynajmniej tak to na ten moment wygląda), to teraz czas na nowe przewidywania. A jak!

1. The Six Thatchers to dwie rzeczywistości
Jak wiele osób zauważyło, nowy odcinek był dość dziwny, a mówiąc dziwny mam na myśli inny. Wiele rzeczy było nie tak jak być powinno. I tutaj z wyjaśnieniami wkracza fandom. Otóż część tego odcinka działa się naprawdę, a część... w głowie Sherlocka. 
Już wyjaśniam.
Holmes siedzi na Twitterze. Ktoś kiedyś (wybaczcie nie pamiętam już, chyba to było na blogu Johna, ale pewna nie jestem) stwierdził, że Sherlock nie lubi Twittera, a tymczasem Sherlock na początku odcinka ciągle tweetuje. Dobra, to trochę skomplikowane, lecz postaram się wyjaśnić to w miarę jasno (wybaczcie, jeśli mi się nie uda). Sherlock jest celem Moriarty'ego, więc siedzi w domu. Nie ma go, kiedy Mary rodzi, John prosi go o zostanie chrzestnym, na chrzcie. Siedzi w domu i tylko wyobraża sobie siebie razem z nimi. 
I w myśl tej "zasady" w docinku przeplatają się ze sobą wydarzenia prawdziwe i te, które dzieją się w Pałacu Myśli Sherlocka.

2. Zdrada Johna
Jak pewnie zauważyliście niektóre sceny się powtarzały. Na przykład zdrada Johna i pisanie z E. Pewnie kojarzycie dwie sceny w nocy, gdzie John dostaje wiadomość? Za drugim razem pisze z kimś. I tutaj pojawia się spekulacja, że osobą, z która pisał nie była nasza Rudowłosa, tylko Sherlock. Tak, są na to "dowody" ujęte w wielu postach na Tumblrze :D
Jakie jest moje podejście do rzekomej zdrady Watsona? To, ze pisał z E. jeszcze nic nie znaczy, więc proponuję się nie nakręcać ;)

3. To nie Mary. To SHERLOCK.
Po pierwszym odcinku wiele spekulacji poszło do kosza, a jeszcze więcej stoi pod znakiem zapytania. Jak wiecie obstawiałam, że osobą w tymże łóżku będzie Mary Watson, ale w związku z tym, że ona nie żyje to pomyślałam, że może będzie to właśnie Sherlock. Jak wiadomo tytuł odcinka Kłamliwy detektyw (czy jakoś tak) jest powiązany z opowiadaniem Conana Doyle'a pt. Umierający detektyw (opowiadanie streściłam: tu), chociaż z niewiadomego powodu nie wspomniałam tam o łóżku. Bo Holmes leżał w łóżku. Ta dam. Moja nowa teoria mówi, że mamy tutaj Sherlocka, który sobie leży w łóżku szpitalnym (nie wiem po jakiego licha, ale dobra) i odwiedza go John. Żeby dodać dramaturgii, John wcześniej miał sprzeczkę z Sherlockiem, podczas której Holmes dostał w twarz. Nie wiem jak to będzie wyglądać w odcinku, ale na pewno akcja ze szpitalem będzie ważna, na co wskazują trailery:







4. Kto zabił Mary?
Wiem, w odcinku widać jak Omma bierze spluwę, strzela do Sherlocka, Mary bierze kulę na siebie i umiera. Jest jednak mały szczegół, który został wyłapany przez uważnych fanów. Otóż krew Mary się rozpryskuje, choć została trafiona od przodu. 
Pamiętacie jak Mary postrzeliła Sherlocka? Nie było rozprysku. To doprowadza do konkluzji, że Mary została trafiona... od tyłu. Pytanie przez kogo? Cóż, wiele osób stawia na Johna, co nawet ma ręce i nogi.
a) Mary była naprawdę fatalną żonę
b) rzekomo ją zdradził
c) przyszedł akurat, gdy została postrzelona
d) w intrze zanim John pojawia się na ekranie, jest pistolet
Czy ja wierzę w tę teorię? Cóż, niby jest możliwa, ale coś mnie jednak powstrzymuje w uwierzenie w nią...


5. Bliźnięta
Jeśli chodzi o kwestie związane z ciągłym gadanie, ze to nigdy nie są bliźnięta, a mówiąc o ciągłym gadaniu mam na myśli, że to zdanie pojawiło się już dwa razy w serialu, czyli to nie jest przypadek (od początku mówiłam, że to nie przypadek, ale mniejsza). Tym razem biorę pod uwagę sprzeczne spekulacje:
a) twórcy uparcie nam mówią, że nie ma żadnych bliźniąt i mamy sobie odpuścić główkowanie nad tym
b) John miał bliźniaka/bliźniaczkę, który/a umarł/a przez narkotyki (albo na raka płuc od palenia, co wyjaśniałoby jego uparctwo przy pozbawianiu Sherlocka nikotyny), dlatego tak uparcie wspomina o tych bliźniętach
c) Sherrinford to brat bliźniak Sherlocka (albo siostra bliźniaczka, coś jak Harriet/Harry) i z jakiegoś powodu Sherlock wypiera z głowy myśl o bliźniętach
d) Moriarty ma brata bliźniaka
e) Mary miała siostrę (choć niekoniecznie bliźniaczkę) o imieniu Rosamund i to właśnie Rose byłą R. w A.G.R,A.. Mary to Gabrielle i G. w A.G.R.A,, chociaż ten pomysł raczej nie przypadł mi do gustu (co jest chyba zrozumiałe, skoro jestem taka dumna z mojego wpadnięcia na R. w A.G.R.A. :D)


THE LYING DETECTIVE
(po polsku KŁAMLIWY DETEKTYW - ten tytuł już bardziej mi się podoba)

Jak zawsze sporo teorii wylądowało w koszu, aczkolwiek są też takie które się spełniły ^^

1. SHERLOCK W ŁÓŻKU SZPITALNYM (w powyższych teoria zaznaczona numerem 3)
Teoria, którą zaimprowizowałam w czasie pisania posta. I mówiąc szczerze w jakiś sposób jestem z siebie zadowolona, bo skoro na szybko jestem w stanie dojść do tego co się wydarzy, to nie jest ze mną aż tak źle :D

2. BLIŹNIĘTA (zaznaczone numerem 5)
Czy raczej samo stwierdzenie, że Sherrinford to nie trzeci brat, tylko SIOSTRA. Tak, to była jedna z najbardziej niesamowitych scen w tym odcinku.

3. POWRÓT IRENE ADLER
Kurczę, to napisałam (tu albo na Tumblrze) i co prawda traktowałam to z dystansem, jednak w głębi trochę miałam nadzieje na powrót Irenki. I wróciła.

4. RUDE PANIE
A dokładniej Pani u Sherlocka i E. Od razu wiedziałam, że to ta sama osoba. Nie wpadałam za to na terapeutkę, ale nie można mieć wszystkiego ;)

To pora na nowe teorie dotyczące ostatniego odcinka - THE FINAL PROBLEM. Mamy co do niego niezbyt dużo materiałów i w gruncie rzeczy cięgle trzymam się mojej teorii, że:
[...]Sherlock, John i Mycroft znajdują się w jakiejś chorej pułapce. Jeden z nich musi zginąć, aby pozostali mogli wyjść. Sherlock nie potrafi podjąć decyzji. Sherlock wyznaje im, że ich kocha, po czym albo strzela do jednego z nich, albo sobie w głowę.
I nie odpuszczę jej sobie. O nie!

Jednak wpadłam też na pomysł co do tej sceny:
Wcześniej mówiłam, że ta ręka może należeć do Mary. Teraz, gdy nie żyje mam nowy pomysł. To Eurus. A przynajmniej tak mi się zdaje :P
Jestem też prawie przekonana, że Culverton Smith był tylko zmyłką, która miała odciągnąć naszą uwagę od prawdziwego złoczyńcy, jakim jest właśnie siostra Holmes. W końcu ktoś z twórców serialu wspominał, że w drugim odcinku pojawi się nowy antagonista i że będzie najmroczniejszy ze wszystkich dodatkowych. Co jeśli nie mówili o Smithie, tylko o Eurus? Oczywiście biorę też pod uwagę, że może być sytuacja, gdy John & Sherlock będą się musieli zmierzyć z dwoma złoczyńcami, bo czemu nie? ;)

Dzisiaj na ostatniej lekcji wpadłam na dość sporą (jak na mnie) teorię o Euros, składającą się z kilku pomniejszych, które można traktować osobno:
a) Początkowo Holmesów była czwórka: Mycroft, Euros, Sherlock i Sherrinford. Podczas zabawy nad wodą Euros (jakoś i z jakiegoś powodu) zabiła Sherrinforda. Mycroft był przy tym, jednak nie zareagował.
b) Przyjaźniła się z Moriarty'm (dzięki niemu poznała Culvertona Smitha) i razem popełniali zbrodnie.
c) Mycroft wie o jej zbrodniach i nadał jej pseudonim Sherrinford, aby nikt nie domyślił się o kim mogą rozmawiać w razie podsłuchu (jeśli Sherrinford by nie żył).
e) Pracowała kiedyś z Mycroftem w ramach programu A.G.R.A.,ale jak wiemy nie do końca im wyszło.
d) Teraz Euros mści się za śmierć Moriarty'ego na Sherlocku i jego najbliższych.
Tia, wiem, że to trochę skomplikowane jak na teorie, które zazwyczaj tworzę, ale tak to jest, gdy się człowiek nudzi w szkole :D

2 komentarze:

  1. Po roku czekania nie mogę uwierzyć, że za niespełna tydzień wychodzi nowy sezon! Najbardziej boję się tego, że "sezon będzie mroczny", a w domyśle chodzi mi tylko o to, żeby nic się nie stało Sherlockowi i Johnowi. Za to chętnie uśmierciłabym Mary. Niby była ciekawą bohaterką, ale przeszkadza w rozwijaniu się miłości #Johnlocka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śmierci Mary Watson i Rosamund Watson są najbardziej prawdopodobne (szczególnie biorąc pod uwagę dzieła Doyle'a).
      Jeśli chodzi o "mroczność" tego sezonu to mam wrażenie, że formuła będzie przypominać w pewnym stopniu sezon drugi (drama, ale przecież dobrze go wspominamy). Niestety mam złe wieści co do przyszłości Sherlocka i Johna, bo wygląda na to, że biedacy dużo przejdą. Na pocieszenie: Johnlock to "elephant in the room" i wszystko wskazuje na to, że wreszcie z niego wyjdzie ;)

      Usuń